گامهای شیطان :: روزی یک آیه

روزی یک آیه

هر روز یک آیه همراه با تفسیر

روزی یک آیه

هر روز یک آیه همراه با تفسیر

محبوب ترین مطالب

گامهای شیطان

چهارشنبه, ۲۲ شهریور ۱۳۹۶، ۰۹:۰۰ ب.ظ

یَأَیُّهَا الْنَّاسُ کُلُواْ مِمَّا فِى الْأَرْضِ حَلالاً طَیِّباً وَلَا تَتَّبِعُواْ خُطُوَ تِ الْشَّیْطَنِ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُّبِینٌ‏(بقره/168)

اى مردم از آنچه در زمین است حلال و پاکیزه بخورید و از گامهاى شیطان پیروى نکنید، چه اینکه او دشمن آشکار شما است.

1-انحرافات تدریجى
جمله (خطوات الشیطان ) (گامهاى شیطان ) گویا اشاره به یک مساءله دقیق تربیتى دارد، و آن اینکه انحرافها و تبهکاریها غالبا بطور تدریج در انسان نفوذ مى کند، نه به صورت دفعى و فورى ، مثلا براى آلوده شدن یک جوان به مواد مخدر و قمار و شراب معمولا مراحلى وجود دارد: نخست به صورت تماشاچى در یکى از این جلسات شرکت مى کند و انجام اینکار را ساده مى شمرد.
گام دوم شرکت تفریحى در قمار (بدون برد و یا باخت ) و یا استفاده از مواد مخدر به عنوان رفع خستگى و یا درمان بیمارى و مانند آن است .
گام سوم استفاده از این مواد به صورت کم و به قصد اینکه در مدت کوتاهى از آن صرفنظر کند.
سرانجام گامها یکى پس از دیگرى برداشته مى شود و شخص به صورت یک قمار باز حرفه اى خطرناک و یا یک معتاد سخت و بینوا در مى آید.
وسوسه هاى شیطان معمولا به همین صورت است ، انسان را قدم به قدم و تدریجا در پشت سر خود به سوى پرتگاه مى کشاند، این موضوع منحصر به شیطان اصلى نیست ، تمام دستگاه هاى شیطانى و آلوده براى پیاده کردن نقشه هاى شوم خود از همین روش (خطوات ) (گام به گام ) استفاده مى کنند، لذا قرآن مى گوید: از همان گام اول باید به هوش بود و با شیطان همراه نشد.
این نکته نیز قابل توجه است که در احادیث اسلامى کارهاى خرافى و بى منطق به عنوان (خطوات شیطان ) معرفى شده است :
مثلا در حدیثى مى خوانیم مردى قسم یاد کرده بود که فرزند خود را براى خدا) ذبح کند امام صادق فرمود: ذلک من خطوات الشیطان (این از گامهاى شیطان است ).
در حدیث دیگرى از امام باقر (علیه السلام ) مى خوانیم : کل یمین بغیر الله فهو من خطوات الشیطان : هر سوگندى به غیر نام خدا باشد از گامهاى شیطان است .
باز در حدیثى از امام صادق (علیه السلام ) چنین مى خوانیم که : هر کس سوگند به ترک چیزى خورد که انجام آن بهتر است ، اعتنا به این سوگند نکند و آن کار خیر را بجا آورد، کفاره هم ندارد و این از خطوات شیطان است .
2- شیطان یک دشمن قدیمى
اینکه در آخر آیه فوق شیطان دشمن آشکار معرفى شده است ، یا بخاطر دشمنى او از روز اول با آدم است که به واسطه نافرمانى در برابر سجده آدم همه چیز خود را از دست داد، و یا به خاطر این است که دستورات او همچون قتل و جنایت و تبهکارى براى همه آشکار است ، همه مى دانند این قبیل برنامه ها از یک دوست نیست ، بلکه دعوتهائى است از یک دشمن خطرناک که جز بدبختى انسان چیزى نمى خواهد.
و یا به واسطه این است که شیطان صریحا دشمنى خود را با انسان خبر داده و کمر عداوت او را بسته است ، و اعلام نموده : لاغوینهم اجمعین (مى کوشم تا همه را گمراه کنم )!
3- چگونگى وسوسه شیطان
در اینجا سؤ الى مطرح است و آن اینکه آیه مى گوید: شیطان به شما امر مى کند که به سوى بدیها و فحشاء بروید مسلما مراد از (امر) همان وسوسه هاى شیطان است ، در حالى که ما به هنگام انجام بدیها هیچگونه احساس امر و تحریک از بیرون وجودمان نمى کنیم ، و کوشش شیطان براى گمراه ساختن خود هرگز قابل لمس ‍ نیست .
پاسخ این است که : همانطور که از واژه (وسوسه ) هم استفاده مى شود تاءثیر شیطان در وجود انسان یک نوع تاءثیر خفى و ناآگاه است که در بعضى از آیات از آن تعبیر به (ایحاء) شده است
در آیه 121 سوره انعام مى خوانیم : (و ان الشیاطین لیوحون الى اولیائهم ): شیاطین به دوستان خود و کسانى که آماده پذیرش دستورات آنها هستند وحى مى کنند! همانطورى که مى دانیم وحى در اصل همان صداى مخفى و مرموز و احیانا تاءثیرهاى ناآگاهانه است منتهى انسان بخوبى مى تواند الهامات الهى را از وسوسه هاى شیطانى تشخیص دهد زیرا علامت روشنى براى تشخیص آن وجود دارد، و آن اینکه : الهامات الهى چون با فطرت پاک انسان ، و ساختمان جسم و روح او آشنا است ، هنگامى که در قلب پیدا مى شود یک حالت انبساط و نشاط به او دست مى دهد.
در حالى که وسوسه هاى شیطان چون هماهنگ با فطرت و ساختمان او نیست به هنگام ایجاد در قلبش احساس ‍ تاریکى ، ناراحتى و سنگینى در خود مى کند و اگر تمایلات او طورى تحریک گردد که در هنگام انجام گناه ، این احساس براى او پیدا نشود بعد از انجام عمل براى او دست مى دهد، این است فرق بین الهامات شیطانى و الهامات الهى .

تفسیر نمونه،جلد اول

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۶/۲۲
میم الف

شیطان

نظرات (۱)

۲۳ شهریور ۹۶ ، ۱۰:۵۸ پیمان محمدی فرد
با عرض سلام؛
خدا بهت خیر بده. این ایده، خیلی کار خوب و پسندیده ای بود که انجام میدی.
وبلاگ من رو دنبال کردید. من هم شما رو دنبال میکنم. همونطور که دیدید وبلاگ من در زمینه ترویج و انتشار معارف مهدویه. من لینک شما رو در وبلاگم قرار میدم چون وبلاگ ارزشمندی دارید، شما هم اگر تمایل داشتید لینک من رو قرار بدید، تا هر چه بیشتر، افراد از این معارف بهره مند بشن.
با تشکر از توجه شما.
اللهم عجل لولیک الفرج.
پاسخ:
سلام به شما دوست عزیزو بزرگوار ممنون بابت تعریف.شما هم وبلاگ با ارزشی دارید بزرگوار...منم لینک شما رو قرار میدم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی