بایگانی آبان ۱۳۹۶ :: روزی یک آیه

روزی یک آیه

هر روز یک آیه همراه با تفسیر

روزی یک آیه

هر روز یک آیه همراه با تفسیر

محبوب ترین مطالب

۲ مطلب در آبان ۱۳۹۶ ثبت شده است

وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَادِ(بقره/207)

بعضى از مردم (با ایمان و فداکار، همچون على (علیه السلام ) در لیلة المبیت به هنگام خفتن در جایگاه پیغمبر (صلى الله علیه و آله و سلم )، جان خود را به خاطر خشنودى خدا مى فروشند، و خداوند نسبت به بندگان مهربان است.


شان نزول :
مفسر معروف اهل تسنن (ثعلبى ) مى گوید: هنگامى که پیغمبر اسلام تصمیم گرفت مهاجرت کند براى اداى دینهاى خود و تحویل دادن امانتهائى که نزد او بود على (علیه السلام ) را به جاى خویش قرار داد و شب هنگام که مى خواست به سوى غار (ثور) برود و مشرکان اطراف خانه او را براى حمله به او محاصره کرده بودند دستور داد على (علیه السلام ) در بستر او بخوابد و پارچه سبز رنگى (برد حضرمى ) که مخصوص خود پیغمبر بود روى خود بکشد در این هنگام خداوند به (جبرئیل ) و (میکائیل ) وحى فرستاد که من بین شما برادرى ایجاد کردم و عمر یکى از شما را طولانیتر قرار دادم کدام یک از شما حاضر است ایثار به نفس کند و زندگى دیگرى را بر خود مقدم دارد هیچکدام حاضر نشدند.

۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آبان ۹۶ ، ۲۰:۰۰
میم الف

قَالُوا یَا أَبَانَا مَا لَکَ لَا تَأْمَنَّا عَلَى یُوسُفَ وَإِنَّا لَهُ لَنَاصِحُونَ(یوسف/11)

(برادران نزد پدر آمدند و) گفتند پدر جان ! چرا تو درباره (برادرمان ) یوسف به ما اطمینان نمى کنى در حالى که ما خیر خواه او هستیم؟


معمولا هرگز دشمنان با صراحت و بدون استتار براى ضربه زدن وارد میدان نمى شوند، بـلکـه بـراى ایـنـکـه بـتـوانـنـد طـرف را غـافـلگـیـر سـازنـد، و مـجـال هـر گـونـه دفاع را از او بگیرند، کارهاى خود را در لباسهاى فریبنده پنهان مى سـازنـد، بـرادران یـوسـف نـقـشـه مـرگ یا تبعید او را تحت پوشش عالیترین احساسات و عـواطـف بـرادرانـه پـنـهـان ساختند، احساساتى که هم براى یوسف تحریک آمیز بود و هم براى پدر ظاهرا قابل قبول.

۱ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ آبان ۹۶ ، ۲۰:۰۰
میم الف