فلسفه تحریم گوشت های حرام :: روزی یک آیه

روزی یک آیه

هر روز یک آیه همراه با تفسیر

روزی یک آیه

هر روز یک آیه همراه با تفسیر

محبوب ترین مطالب

فلسفه تحریم گوشت های حرام

يكشنبه, ۱۹ شهریور ۱۳۹۶، ۰۹:۰۰ ب.ظ

إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَیْکُمُ الْمَیْتَةَ وَالْدَّمَ وَلَحْمَ الْخِنْزِیرِ وَمَآ أُهِلَّ بِهِ لِغَیْرِ اللَّهِ فَمَنِ اضْطَّرَ غَیْرَ بَاغٍ وَلَا عَادٍ فَلَا إِثْمَ عَلَیْهِ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ‏(بقره/173)

خداوند تنها (گوشت ) مردار و خون و گوشت خوک ، و آنچه نام غیر خدا به هنگام ذبح بر آن گفته شود، حرام کرده است (ولى ) آن کس که مجبور شود (در موقع ضرورت براى حفظ جان خود از آن بخورد در صورتى که ستمگر و متجاوز نباشد گناهى بر او نیست ، خداوند بخشنده و مهربان است .

بدون شک غذاهائى که در آیه فوق تحریم شده همچون سائر محرمات الهى فلسفه خاصى دارد و با توجه کامل به وضع جسم و جان انسان با تمام ویژگیهایش تشریع شده است ، در روایات اسلامى نیز زیانهاى هر یک مشروحا آمده ، و پیشرفتهاى علمى بشر پرده از روى آن برداشته است .
مثلا در کتاب کافى پیرامون گوشت مردار از امام صادق (علیه السلام ) چنین مى خوانیم : اما المیتة فانه لم ینل منها احد الاضعف بدنه ، و ذهبت قوته و انقطع نسله و لا یموت آکل المیتة الا فجاة : امام بعد از ذکر مقدمهاى در مورد اینکه تمام این احکام به خاطر مصالح بشر است مى فرماید:(اما مردار را هیچکس از آن نمى خورد مگر اینکه بدنش ضعیف و رنجور مى شود، نیروى او را مى کاهد، و نسل را قطع مى کند، و آن کس که به این کار ادامه دهد با سکته و مرگ ناگهانى از دنیا میرود)!.
این مفاسد ممکن است به خاطر آن باشد که دستگاه گوارش نمى تواند از مردار خون سالم و زنده بسازد، بعلاوه مردار کانونى است از انواع میکربها، اسلام علاوه بر اینکه خوردن گوشت مردار را تحریم کرده ، آن را نجس هم دانسته تا مسلمانان کاملا از آن دورى کنند.
دومین چیزى که در آیه تحریم شده خون است (والدم ) خونخوارى هم زیان جسمى دارد و هم اثر سوء اخلاقى ، چرا که خون از یکسو ماده کاملا آماده اى است براى پرورش انواع میکربها.
تمام میکربهائى که وارد بدن انسان مى شوند به خون حمله مى کنند، و آن را مرکز فعالیت خویش قرار مى دهند، به همین دلیل گلبولهاى سفید که پاسداران و سربازان کشور تن انسانند همواره در منطقه خون پاسدارى مى کنند تا میکربها به این سنگر حساس که با تمام مناطق بدن ارتباط نزدیک دارد راه پیدا نکنند.
مخصوصا هنگامى که خون از جریان مى افتد و به اصطلاح مى میرد، گلبولهاى سفید از بین مى روند و به همین دلیل مى کربها که میدان را خالى از حریف مى بینند به سرعت زاد و ولد کرده گسترش مى یابند، بنا بر این اگر گفته شود خون به هنگامى که از جریان مى افتد آلودهترین اجزاى بدن انسان و حیوان است گزاف گفته نشده .
از سوى دیگر امروز در علم غذاشناسى ثابت شده که غذاها از طریق تاثیر در غده ها و ایجاد هورمونها در روحیات و اخلاق انسان اثر مى گذارند، از قدیم نیز تاءثیر خونخوارى در قساوت و سنگدلى به تجربه رسیده ، و حتى ضرب المثل شده است ، و لذا در حدیثى مى خوانیم : (آنها که خون مى خورند آنچنان سنگدل مى شوند که حتى ممکن است دست به قتل پدر و مادر و فرزند خود بزنند)!
سومین چیزى که در آیه تحریم شده خوردن گوشت (خوک ) است (و لحم الخنزیر).
خوک حتى نزد اروپائیان که بیشتر گوشت آن را مى خورند سمبل بى غیرتى است ، و حیوانى است کثیف ، خوک در امور جنسى فوق العاده بیتفاوت و لا ابالى است و علاوه بر تاءثیر غذا در روحیات که از نظر علم ثابت است ، تاءثیر این غذا در خصوص لاابالیگرى در مسائل جنسى مشهود است .
در شریعت حضرت موسى (علیه السلام ) حرمت گوشت خوک نیز اعلام شده است ، و در اناجیل گناهکاران به خوک تشبیه شده اند، و در ضمن داستانها مظهر شیطان خوک معرفى شده است .
جاى تعجب است که بعضى با چشم خود مى بینند از یکسو خوراک خوک نوعا از کثافات و گاهى از فضولات خودش است و از سوى دیگر براى همه روشن شده که گوشت این حیوان پلید داراى دو نوع انگل خطرناک بنام کرم (تریشین ) و یکنوع (کرم کدو) است باز هم در استفاده از گوشت آن اصرار مى ورزند.
تنها کرم (تریشین ) کافى است که در یکماه 15 هزار تخمریزى کند و در انسان سبب پیدایش امراض گوناگونى مانند کم خونى ، سرگیجه ، تبهاى مخصوص اسهال ، دردهاى رماتیسمى ، کشش اعصاب ، خارش داخل بدن ، تراکم پیه ها، کوفتگى و خستگى ، سختى عمل جویدن و بلعیدن غذا و تنفس و غیره گردد.
در یک کیلو گوشت خوک ممکن است 400 میلیون نوزاد کرم تریشین باشد و شاید همین امور سبب شد که چند سال قبل در قسمتى از کشور روسیه خوردن گوشت خوک ممنوع اعلام شد.
آرى آئینى که دستوراتش به مرور زمان جلوه تازهاى پیدا مى کند آئین خدا، آئین اسلام است .
بعضى مى گویند با وسائل امروز میتوان تمام این انگلها را کشت و گوشت خوک را از آنها پاک نمود، ولى به فرض که با وسائل بهداشتى با پختن گوشت خوک در حرارت زیاد انگلهاى مزبور بکلى از میان بروند باز زیان گوشت خوک قابل انکار نیست ، زیرا طبق اصل مسلمى که اشاره شد گوشت هر حیوانى حاوى صفات آن حیوان است و از طریق غده ها و تراوش آنها (هورمونها) در اخلاق کسانى که از آن تغذیه مى کنند اثر مى گذارد، و به این ترتیب خوردن گوشت خوک مى تواند صفت بیبند و بارى جنسى و بى اعتنائى به مسائل ناموسى را که از خصائص بارز نر این حیوان است به خورنده آن منتقل کند.
و شاید یکى از علل بیبند و بارى شدید جنسى که در کشورهاى غربى حکومت مى کند همان تغذیه از گوشت این حیوان آلوده باشد.
چهارمین چیزى که تحریم شده ، گوشتهائى است که نام غیر خدا هنگام ذبح بر آن برده شود (و ما اهل به لغیر الله ).
از جمله گوشتهائى که در این آیه از خوردن آنها نهى شده گوشت حیواناتى است که مثل زمان جاهلیت به نام غیر خدا (بتها) ذبح شود.
آیا بردن نام خدا یا غیر خدا، هنگام ذبح ، از نظر بهداشتى در گوشت حیوان اثر مى گذارد؟!
در پاسخ باید گفت نباید فراموش کرد که لازم نیست نام خدا و غیر خدا در ماهیت گوشت از نظر بهداشتى اثرى بگذارد، زیرا محرمات در اسلام روى جهات مختلفى است ، گاهى تحریم چیزى بخاطر بهداشت و حفظ جسم است ، و گاهى بخاطر تهذیب روح و زمانى بخاطر حفظ نظام اجتماع ، و تحریم گوشتهائى که به نام بتها ذبح مى شود در حقیقت جنبه معنوى و اخلاقى و تربیتى دارد آنها انسان را از خدا دور مى کند، و اثر روانى و تربیتى نامطلوبى دارد، چرا که از سنتهاى شرک و بت پرستى است و تجدید کننده خاطره آنها.

تفسیر نمونه،جلد اول

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۶/۱۹
میم الف

گوشت های حرام

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی