منافق
چهارشنبه, ۸ شهریور ۱۳۹۶، ۰۹:۰۰ ب.ظ
وَ مِنَ النّاسِ مَنْ یَقُولُ آمَنّا بِاللّهِ وَ بِالْیَوْمِ الْآْخِرِ وَ ما هُمْ بِمُؤْمِنینَ(8)
گروهى از مردم کسانى هستند که مى گویند: «به خدا و روز رستاخیز ایمان آورده ایم». در حالى که ایمان ندارند.(8)
تفسیر:در آغاز این سوره، براى معرّفى مؤمنان چهار آیه و براى شناسایى کفّار دو آیه آمده است. از آیه 8 تا 20 گروه سومى را معرّفى میکند که منافق هستند. اینان نه ایمان گروه اوّل را دارند و نه جرأت و جسارت گروه دوم را در ابراز کفر. منافق، همانند موش صحرایى است که براى لانهاش دو راه فرار قرار مى دهد، یکى از آن دو را باز مى گذارد و از آن رفت و آمد مى کند و دیگرى را بسته نگه مى دارد. هر گاه احساس خطر کند با سر خود راه بسته را باز کرده و مى گریزد. نام سوراخ مخفى موش «نافقاء» است که کلمه منافق نیز از همین واژه گرفته شده است.(1)
گرچه مراد از نفاق در این آیات، کفر در دل و اظهار ایمان است، ولى در روایات نفاق، داراى معناى گستردهاى است که هرکس زبان وعملش هماهنگ نباشد، سهمى از نفاق دارد. در حدیث مى خوانیم: اگر به امانت خیانت کردیم و در گفتار دروغ گفتیم و به وعده هاى خود عمل نکردیم، منافق هستیم گرچه اهل نماز و روزه باشیم.(2)
نفاق، نوعى دروغِ عملى و اعتقادى است و ریاکارى نیز نوعى نفاق است.(3)
1) قاموس و مفردات.
2) سفینةالبحار، ج2، ص605.
3) تفسیر نمونه.
پیام ها:
1-ایمان، یک مسئله قلبى است وبه اظهارات انسان بستگى ندارد. «ماهم بمؤمنین»
2- اساس ایمان، ایمان به مبدأ و معاد است. «آمنا باللَّه و بالیوم الآخر»
3- خداوند از درون انسان، آگاه است. «وما هم بمؤمنین»
تفسیر نور،جلد 1
گروهى از مردم کسانى هستند که مى گویند: «به خدا و روز رستاخیز ایمان آورده ایم». در حالى که ایمان ندارند.(8)
تفسیر:در آغاز این سوره، براى معرّفى مؤمنان چهار آیه و براى شناسایى کفّار دو آیه آمده است. از آیه 8 تا 20 گروه سومى را معرّفى میکند که منافق هستند. اینان نه ایمان گروه اوّل را دارند و نه جرأت و جسارت گروه دوم را در ابراز کفر. منافق، همانند موش صحرایى است که براى لانهاش دو راه فرار قرار مى دهد، یکى از آن دو را باز مى گذارد و از آن رفت و آمد مى کند و دیگرى را بسته نگه مى دارد. هر گاه احساس خطر کند با سر خود راه بسته را باز کرده و مى گریزد. نام سوراخ مخفى موش «نافقاء» است که کلمه منافق نیز از همین واژه گرفته شده است.(1)
گرچه مراد از نفاق در این آیات، کفر در دل و اظهار ایمان است، ولى در روایات نفاق، داراى معناى گستردهاى است که هرکس زبان وعملش هماهنگ نباشد، سهمى از نفاق دارد. در حدیث مى خوانیم: اگر به امانت خیانت کردیم و در گفتار دروغ گفتیم و به وعده هاى خود عمل نکردیم، منافق هستیم گرچه اهل نماز و روزه باشیم.(2)
نفاق، نوعى دروغِ عملى و اعتقادى است و ریاکارى نیز نوعى نفاق است.(3)
1) قاموس و مفردات.
2) سفینةالبحار، ج2، ص605.
3) تفسیر نمونه.
پیام ها:
1-ایمان، یک مسئله قلبى است وبه اظهارات انسان بستگى ندارد. «ماهم بمؤمنین»
2- اساس ایمان، ایمان به مبدأ و معاد است. «آمنا باللَّه و بالیوم الآخر»
3- خداوند از درون انسان، آگاه است. «وما هم بمؤمنین»
تفسیر نور،جلد 1
۹۶/۰۶/۰۸