مبارزه با چشم چرانی :: روزی یک آیه

روزی یک آیه

هر روز یک آیه همراه با تفسیر

روزی یک آیه

هر روز یک آیه همراه با تفسیر

محبوب ترین مطالب

مبارزه با چشم چرانی

جمعه, ۳ آذر ۱۳۹۶، ۰۷:۰۰ ب.ظ


قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَیَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِکَ أَزْکَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا یَصْنَعُونَ(نور/30)


بـه مؤ منان بگو چشمهاى خود را (از نگاه به نامحرمان ) فرو گیرند، و فروج خود را حفظ کنند، این براى آنها پاکیزه تر است ، خداوند از آنچه انجام مى دهید آگاه است.

شاءن نزول :

در کتاب کافى در شاءن نزول آیه از امام باقر (علیه السلام ) چنین نـقـل شـده اسـت کـه جـوانـى از انصار در مسیر خود با زنى روبرو شد و در آنروز زنان مقنعه خود را در پشت گوشها قرار مى دادند (و طبعا گردن و مقدارى از سینه آنها نمایان مـى شـد) چـهـره آن زن نظر آن جوان را به خود جلب کرد و چشم خود را به او دوخت هنگامى کـه زن گـذشـت جـوان هـمـچنان با چشمان خود او را بدرقه مى کرد در حالى که راه خود را ادامـه مـى داد تـا اینکه وارد کوچه تنگى شد و باز همچنان به پشت سر خود نگاه مى کرد ناگهان صورتش به دیوار خورد و تیزى استخوان یا قطعه شیشه اى که در دیوار بود صورتش را شکافت! هنگامى که زن گذشت جوان به خود آمد و دید خون از صورتش جارى اسـت و بـه لبـاس و سینه اش ریخته ! (سخت ناراحت شد) با خود گفت به خدا سوگند من خدمت پیامبر مى روم و این ماجرا را بازگو مى کنم ، هنگامى که چشم رسولخدا (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) به او افتاد فرمود چه شده است ؟
و جـوان مـاجـرا را نـقـل کـرد، در ایـن هـنـگـام جـبـرئیـل ، پـیـک وحـى خـدا نازل شد و آیه فوق را آورد (قل للمؤ منین یغضوا من ابصارهم ...).

تفسیر:

پـیـش از ایـن هـم گـفـتـه ایـم کـه ایـن سـوره در حقیقت سوره عفت و پاکدامنى و پاکسازى از انـحـرافـات جـنـسى است ، و بحثهاى مختلف آن از این نظر انسجام روشنى دارد، آیات مورد بـحـث کـه احـکـام نـگـاه کـردن و چشم چرانى و حجاب را بیان مى دارد نیز کاملا به این امر مـربـوط اسـت و نـیـز ارتباط این بحث با بحثهاى مربوط به اتهامات ناموسى بر کسى مخفى نیست .

نـخـسـت مـى گـویـد: (به مؤ منان بگو چشمهاى خود را (از نگاه کردن به زنان نامحرم و آنـچـه نـظـر افـکـنـدن بـر آن حـرام اسـت ) فـرو گـیـرنـد، و دامـان خـود را حـفـظ کـنـنـد) (قل للمؤ منین یغضوا من ابصارهم و یحفظوا فروجهم ).
(یـغـضـوا) از مـاده (غـض ) (بـر وزن خـز) در اصـل بـه مـعـنى کم کردن و نقصان است و در بسیارى از موارد در کوتاه کردن صدا یا کم کـردن نـگـاه گـفـتـه مى شود، بنابراین آیه نمى گوید مؤ منان باید چشمهاشان را فرو بـنـدند، بلکه مى گوید باید نگاه خود را کم و کوتاه کنند، و این تعبیر لطیفى است به ایـن منظور که اگر انسان به راستى هنگامى که با زن نامحرمى روبرو مى شود بخواهد چشم خود را به کلى ببندد ادامه راه رفتن و مانند آن براى او ممکن نیست ، اما اگر نگاه را از صورت و انـدام او بـر گـیـرد و چـشـم خود را پائین اندازد گوئى از نگاه خویش کاسته است و آن صحنه اى را که ممنوع است از منطقه دید خود به کلى حذف کرده .
قابل توجه اینکه قرآن نمى گوید از چه چیز چشمان خود را فرو گیرند (و به اصطلاح متعلق آن فعل را حذف کرده ) تا دلیل بر عموم باشد، یعنى از مشاهده تمام آنچه نگاه به آنها حرام است چشم برگیرند.
اما با توجه به سیاق آیات مخصوصا آیه بعد که سخن از مساءله حجاب به میان آمده به خـوبـى روشن مى شود که منظور نگاه نکردن به زنان نامحرم است ، شاءن نزولى را که در بالا آوردیم نیز این مطلب را تایید مى کند.
از آنـچـه گفتیم این نکته روشن مى شود که مفهوم آیه فوق این نیست که مردان در صورت زنان خیره نشوند تا بعضى از آن چنین استفاده کنند که نگاههاى غیرخیره مجاز است ، بلکه مـنـظـور ایـن اسـت کـه انـسـان بـه هـنـگـام نگاه کردن معمولا منطقه وسیعى را زیر نظر مى گـیرید، هر گاه زن نامحرمى در حوزه دید او قرار گرفت چشم را چنان فرو گیرد که آن زن از مـنـطـقـه دیـد او خـارج شـود یعنى به او نگاه نکند اما راه و چاه خود را ببیند و اینکه (غض ) را به معنى کاهش گفته اند منظور همین است (دقت کنید).
دومین دستور در آیه فوق همان مساءله حفظ (فروج ) است .
(فرج ) چنانکه قبلا هم گفته ایم در اصل به معنى (شکاف ) و فاصله میان دو چیز اسـت ، ولى در ایـنگونه موارد کنایه از عورت مى باشد و ما براى حفظ معنى کنائى آن در فارسى کلمه دامان را به جاى آن مى گذاریم .
منظور از (حفظ فرج ) به طورى که در روایات وارد شده است پوشانیدن آن از نـگـاه کـردن دیـگـران اسـت ، در حـدیـثـى از امـام صـادق (عـلیه السلام ) مى خوانیم : کـل آیـة فـى القـرآن فیها ذکر الفروج فهى من الزنا الا هذه الایة فانها من النظر: (هر آیـه اى کـه در قـرآن سـخـن از حفظ فروج مى گوید، منظور حفظ کردن از زنا است جز این آیه منظور از آن حفظ کردن از نگاه دیگران است ).
و از آنـجـا کـه گـاه بـه نـظـر مـى رسـد که چرا اسلام از این کار که با شهوت و خواست دل بـسـیـارى هـمـاهنگ است نهى کرده ، در پایان آیه مى فرماید: (این براى آنها بهتر و پاکیزه تر است (ذلک ازکى لهم ).
سـپـس بـه عـنـوان اخطار براى کسانى که نگاه هوس آلود و آگاهانه به زنان نامحرم مى افـکنند و گاه آن را غیر اختیارى قلمداد مى کنند مى گوید: (خداوند از آنچه انجام مى دهید مسلما آگاه است ) (ان الله خبیر بما تصنعون ).

تفسیر نمونه

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۹/۰۳
میم الف

نظرات (۲)

سلام
بسیار عالی ممنون
۱۵ دی ۹۶ ، ۱۹:۱۳ برباد رفته
با عرض سلام وادب
من وبلاگ زیبا و جذاب شما را دنبال میکنم
ممنون میشوم اگر سری هم به وبلاگ من هم بزنید
درصورتیکه صلاح می دانید بعنوان دنبال کنندگان ، همدیگر را همراهی کنیم!!!
سپاس و دورد بیکران
ممنون
http://sibeseman.blog.ir/

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی